Teorikurset leveres av:

Logg inn

Brukernavn
Passord:

Husk meg?

Ny bruker? Glemt passord?

Forklar meg mer om vognkortet

Siste innlegg 22. januar 2010 av Henning. 1 svar.
  • 21. januar 2010 Svar

Forklar meg mer om vognkortet

hei! Jeg har kjøpt nettlappen kurset og nettopp startet. Jeg er nå på kp 1. Fører og eiers ansvar og skjønner ikke helt siden om Vognkortet.

På siden er et utdrag fra et vognkort, men er dette et utdrag fra førerklasse B eller førerklasse B - E?

Med førerkort klasse B kan du ikke trekke ”tillat henger med brems” (1550 kg) som veier mer enn ”egenvekt med fører” (1300 kg). Skal du trekke større tilhenger enn ”egenvekt med fører” ( 1300 kg ), må du ta førerkort for klasse E.

(Hvorfor står det helt andre tall for "tillat henger med brems" (1550 kg, mens det står noe helt annet på utdraget av vognkortet? Det samme med "egenvekt av fører" (1300 kg).

”Tillat vogntogvekt” må ikke overstige 3500 kg. Dersom ”tillat vogntogvekt” blir oversteget, har du ikke lov til å trekke større tilhenger enn 750 kg. Det vil altså si at du kan kjøre vogntog på maksimalt 4250 kg.

Hvorfor står det at "Tillat vogntog vekt" må ikke overstige 3500 kg , men på slutten står det at du kan kjøre vogntoget på maksimalt 4250 kg?

Punktet ”tillatt nyttelast inkl. passasjerer” inkluderer ikke fører av bilen. Hvis du er alene i bilen kan du dermed ta med deg 450 kg last. Hvis du har med en passasjer som veier 100 kg må denne vekten trekkes fra på ”tillatt nyttelast inkl. passasjerer”. Det betyr at du dermed kan ta med opptil 350 kg bagasje eller annen last.

Hva er det dere mener jeg skal legge sammen for å få totalsummen av vekten?

Hilsen en forvirret en :)

Lagret under:
  • 22. januar 2010 Svar

• Henning
    • Topp 10 bidragsytere
    • Medlem siden:
      23.02.2009
    • Antall innlegg:
      893

Sv:Forklar meg mer om vognkortet

1) Vi ser at utdraget fra vognkortet som illustrerer stoffet ikke er riktig. Vi har nå oppdatert det slik at det samsvarer med teksten.

2) Hvorfor står det at "Tillat vogntog vekt" må ikke overstige 3500 kg , men på slutten står det at du kan kjøre vogntoget på maksimalt 4250 kg?

Svar: Dette kan virke noe rart, ja. Normalt skal ikke "Tillat vogntog vekt" overstige 3500kg. Reglene sier imidlertid at dersom "Tillat vogntog vekt" likevel overstiger 3500kg, kan du maksimalt ha en henger på 750kg bak bilen. Dette kan være aktuelt dersom motorvognen (bilen) i seg selv har høy totalvekt...

F.eks.: Motorvogn med "Tillat total vekt" 3500kg kan ha henger på maksimalt total vekt på 750kg.

3) Det siste spørsmålet ditt er noe uklart. Dersom du mener total vogntog vekt, legger du sammen:

"Egenvekt med fører" (tilsvarer maksimal vekt for hengeren kl. B) + "Tillat totalvekt"

Det kan være vanskelig å forså dette med vognkortet og vekt. Håper dette gir deg bedre forståelse...

Lagret under:
Side 1 av 1 (2 poster) | RSS
© Copyright 2010, Nettlappen AS, Torridalsveien 21A, 4631 Kristiansand, Org.Nr.: 992528656 - Utviklet av Deepmind AS